Naprawa Sterowników silnika

Sterownik silnika, z ang. Electronic Control Unit (ECU), jest to główna jednostka sterująca sercem naszego pojazdu, czyli silnikiem (inaczej zwany jako komputer silnika, kalkulator bądź kaseta silnika). W niektórych pojazdach można spotkać więcej niż jeden sterownik silnika.

Poprzez coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin w pojazdach spalinowych, zwłaszcza w jednostkach napędowych Diesla, komputery silnika są coraz bardziej zaawansowane technicznie i co za tym idzie są o wiele bardziej skomplikowane. Powoduje to znaczne trudności podczas naprawy sterownika silnika oraz naprawy kaset zapłonowych. Dzięki naszemu doświadczeniu możemy zaoferować usługi naprawy komputerów samochodowych na najwyższym poziomie.

Zalety

Zalety zaawansowanych sterowników samochodowych:

  • Filtry cząstek stałych DPF/FAP i katalizatory, które zapewniają wysoką czystość spalin i zmniejszenie emisji szkodliwych związków,
  • komfort jazdy,
  • system samo diagnostyki pojazdu,
  • duży stosunek mocy i momentu obrotowego do pojemności silnika.
Zalety zaawansowanych sterowników samochodowych

Wady

Wady skomplikowanych sterowników silnika:

    • Przez skomplikowany system kontroli pracy silnika, który jest uzbrojony w mnóstwo czujników i elementów wykonawczych, te często ulegają awarii. Nierzadko poprzez awarię któregoś czujnika, elementu wykonawczego, bądź nawet poprzez uszkodzenie jednego przewodu elektrycznego silnik zostaje unieruchomiony aż do usunięcia usterki.
    • Wyżej wymienione filtry cząstek stałych DPF/FAP, które bardzo często ulegają zapchaniu, awarii lub wypaleniu, przez co komputer silnika przechodzi w tryb awaryjny, który ogranicza obroty silnika, oraz znacznie zmniejsza moc.
    • Częste problemy z elementami wykonawczymi takimi jak zawory recyrkulacji spalin (EGR), uszkodzenia sterowników zmiennej geometrii łopatek turbosprężarek czy klapami zawirowującymi w kolektorze dolotowym, charakteryzują się znacznym spadkiem mocy silnika.

Wymienione zostały tylko niektóre wady i usterki, niestety jest ich znacznie więcej. Powoduje to znacznie częstsze naprawy kaset zapłonowych i sterowników silnika.

Wady skomplikowanych sterowników silnika

Naprawa sterowników silnika

Przyczyn usterek komputera silnika jest wiele i często trudno znaleźć przyczynę uszkodzenia, choć powodem awarii najczęściej jest:

  • Uszkodzenia mechaniczne,
  • przegrzanie płyty PCB sterownika,
  • zwarcie wewnętrzne lub zewnętrzne,
  • skoki napięcia w instalacji pojazdu,
  • obca, niefachowa ingerencja, próby modyfikacji,
  • zmęczenie materiału, pękanie płyt PCB, wylanie kondensatorów itp.
  • zalanie wodą, dostanie się wilgoci do sterownika co powoduje korozję,
  • próba rozruchu silnika na słabym akumulatorze lub prostowniku małej mocy.
Naprawa sterowników silnika

Objawy zepsutego sterownika silnika

  • Błąd sumy kontrolnej,
  • silnik nie daje się uruchomić,
  • błąd magistrali CAN BUS,
  • dane sterownika utracone,
  • defekt wewnętrzny sterownika,
  • brak komunikacji ze sterownikiem,
  • świecąca kontrolka świec żarowych,
  • defekt oprogramowania sterownika
  • blokada rozruchu (antykradzieżowa/IMMO),
  • poprawność pracy silnika zależna od temperatury otoczenia,
  • sterowniki turbosprężarki, brak kontroli doładowania, tryb awaryjny,
  • pomimo braku błędów, kontrolka "Check engine" bezustannie świeci,
  • inna usterka.

W naszej firmie możliwa jest naprawa sterowników samochodowych wszystkich modeli, lecz może zdarzyć się, że usterka jest nieodwracalna, bądź naprawa komputerów silnika się nie opłaca. W takim wypadku oferujemy wymianę modułu sterującego na sprawny, w zakres usług wchodzi zaprogramowanie immobiliser'a w wymienionym sterowniku, pod pojazd klienta, zasada "Plug and Play".

Objawy zepsutego sterownika silnika

Dostępne modyfikacje

Naprawa komputerów silnika to nie wszystko -- dostępne modyfikacje

  • Wyłącznie fabrycznego Immobiliser'a (IMMO OFF),
  • Chip tuning (elektroniczne zwiększenie mocy silnika),
  • Wyłączamy w komputerze/sterowniku silnika obsługę filtra cząstek stałych DPF/FAP,
  • Wyłączamy w komputerze/sterowniku silnika obsługę zaworu EGR, klap zawirowujących powietrze dolotowe(EGR OFF),
  • Możliwość wyłączenia każdego, wyszczególnionego błędu DTC ze sterownika/komputera silnika, bądź całej tablicy błędów (DTC OFF).
Dostępne modyfikacje